top of page

IDEAAL // Refresh the world. Make a difference.


Door de uitbraak van het coronavirus besloot The Coca-Cola Company wereldwijd al haar marketingactiviteiten on hold te zetten, zo ook in Nederland. De focus ligt sindsdien op het actief bijdragen aan de strijd tegen de gevolgen van Covid-19. “Dat is een grote beslissing, maar als grote organisatie draag je ook een grote verantwoordelijkheid”, zegt Kirsten van Zandwijk. Kirsten is sinds februari 2019 Director Public Affairs, Communications en Sustainability bij Coca-Cola Nederland.


// VERZAMELEN “Als reactie op de pandemie ligt de focus nu op noodhulp en wederopbouw, maar ook in ‘normale’ tijden wil The Coca-Cola Company een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Via The Coca-Cola foundation, opgericht in 1984, wordt structureel 1% van de wereldwijd gemaakte winst aan goede doelen gedoneerd. Er zijn op internationale schaal doelstellingen bepaald die met het geld gerealiseerd moeten worden en per land wordt er gekeken naar de invulling hiervan. Binnen Nederland ligt de focus op de thema’s recycling, water, youth empowerment en inclusiviteit. “Zo zijn wij één van de founding partners van de Special Olympics, een wereldwijde beweging van mensen die zich inzetten voor de mogelijkheid om samen te sporten, ongeacht vermogen en beperkingen. En werken we samen met WOMEN Inc. in de Coalitie Beeldvorming in de Media.” Ook binnen de eigen organisatie kijken Kirsten en haar team met een kritische blik: waar is er ruimte voor verbetering? Toen het coronavirus uitbrak kwam daar een belangrijke focus bij: noodhulp, zorgen dat alle collega’s en partners in veiligheid verkeren en zo goed mogelijk hun werk kunnen voortzetten. Alle marketingactiviteiten werden on hold gezet en actief bijdragen aan de strijd tegen Covid-19 werd topprioriteit. “Vanuit ons hoofdkantoor werd een groot geldbedrag beschikbaar gesteld voor steun aan onder andere het Rode Kruis, een organisatie waar we al meer dan 100 jaar mee samenwerken. Van dit geld worden bijvoorbeeld extra beschermingsmiddelen voor zorgpersoneel, medische tenten en thermometers gekocht.”


"Juist omdat wij een sterke positie in de markt hebben kunnen we gewaagde statements maken en gesprekken op gang brengen."

// VERBINDEN “Coca-Cola is een grote organisatie met veel in-house kennis en kunde. Echter, ieder heeft zijn specialisme en daarom werken we graag samen met andere organisaties om impact te maken. De hechte samenwerking met het Rode Kruis is daar een goed voorbeeld van. Door de korte lijntjes kon er in een mum van tijd een grote actie op touw worden gezet. Ook buiten de crisistijd werken we veel samen met andere partijen. Zo hebben we de Plastic Whale Foundation gesteund in de ontwikkeling van een educatieprogramma voor basisschoolleerlingen, om meer bewustzijn te creëren rondom het plastic zwerfafval probleem. Merkzichtbaarheid is hierin niet belangrijk voor ons, de impact die er gemaakt wordt wel. Sterker nog: het is een voorwaarde vanuit de foundation dat er geen commercieel gewin zit in de programma’s die we steunen. Zo blijft het onpartijdig en onafhankelijk, wat ook voor onze partners van wezenlijk belang is.”


// VERTELLEN “Per dag worden er in Nederland ongeveer 7 miljoen consumpties van één van onze merken genuttigd. Dat zie ik als 7 miljoen momenten per dag waarop wij een verhaal kunnen vertellen. Daarin durven we ook best risico’s te nemen. Juist omdat wij een sterke positie in de markt hebben kunnen we gewaagde statements maken en gesprekken op gang brengen. Tijdens de zomer van 2019 hing er op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam een groot billboard met daarop de tekst Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle. “Normaal gesproken willen wij voor iedereen toegankelijk zijn, maar met statements als deze bereik je gewoon veel meer. Voor kritiek zijn we niet zo bang; we weten wat onze boodschap is en als mensen het daar niet mee eens zijn mag dat, maar we zullen ons er niet door laten remmen. Soms brengt het een gesprek op gang, soms nieuwe inzichten. Maar er ontstaat in elk geval een beweging.”

"We staan te vaak tegenover elkaar in plaats van naast elkaar. Maar hé, we moeten het samen doen."

// VOORUITGANG “De recente gebeurtenissen in Amerika en het debat over aanhoudend racisme en discriminatie roepen ook bij ons gevoelens op van ontroering, boosheid, verontwaardiging en pijn. Als wereldwijd opererend bedrijf hebben wij de taak om bij te dragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen wordt gehoord en zich veilig en gerespecteerd voelt. Als merk zetten we ons al generaties lang in voor optimisme, diversiteit en inclusie. Daarom is het ook nu belangrijk onze stem te laten horen en achter iedereen te staan die rechtvaardigheid en gelijkheid zoekt. We beseffen dat we meer moeten doen en zullen daarom blijven luisteren, leren en actief op zoek moeten gaan naar oplossingen voor ons bedrijf en onze samenleving.”


“Ook bij ons intern is er de afgelopen periode veel gesproken over racisme, offline en online op social media, en hoe wij ons als organisatie hiertoe verhouden. Wij willen daar heel duidelijk in zijn: er is geen plaats voor racisme in de wereld en er is geen plaats voor racisme op sociale media. Om deze reden heeft The Coca-Cola Company vanaf 1 juli wereldwijd alle betaalde advertenties op alle sociale mediaplatforms gepauzeerd voor ten minste 30 dagen. We gebruiken deze tijd om onze advertentierichtlijnen en beleid opnieuw te beoordelen en te bepalen of we deze moeten herzien. We zullen daarin duidelijk stellen wat we verwachten van onze partners om de platforms te ontdoen van haat, geweld en ongepaste inhoud. Ook verwachten we van hen meer verantwoordelijkheid, actie en transparantie. Zo’n beslissing neem je niet zomaar. We geloven in samenwerking met onze partners om verandering te stimuleren, maar in het licht van recente voorbeelden van racisme en gebrek aan respect, vinden we dat we actie moeten ondernemen. Ik geloof echt dat we van een 'moment' naar een 'movement' toe bewegen. We hebben daarin allemaal onze rol te spelen. Een anti-racism company, dat moet het worden.”


“Mijn tip voor andere ondernemers die van hun idealen werkelijkheid willen maken is: wees nieuwsgierig en verdiep je in de ander. Dit is mijn persoonlijke overtuiging, ik ben van de NGO hoek naar de commerciële sector gegaan, een ongebruikelijke stap - maar zo waardevol. Door meer te leren van alle verschillende schakeltjes in het systeem, in de wereld, worden we beter in staat tot samenwerken. En daar geloof ik in, we staan te vaak tegenover elkaar in plaats van naast elkaar. Maar hé, we moeten het samen doen.”



bottom of page