
Hoera! Firma Twist bestaat 1 jaar. Het is bijna niet te geloven dat het nog maar één jaar geleden is dat we bij de notaris onze handtekening zetten. Vanaf dat moment hebben vreselijk hard gewerkt, vreselijk veel lol gehad en vreselijk veel geleerd. Hierbij onze top 10 wijze lessen. Doe er uw voordeel mee!
>> Disclaimer: Deze foto stamt uit het pre Covid-19 tijdperk >>
1 // De basis op orde
Vaak zat roepen we tegen onze klanten dat het belangrijk is om de basis op orde te hebben. Bij ons is dat niet anders. Nog iedere dag zijn we blij met onze naam, ons logo, onze corporate identity, ons merkmanifest, onze kernwaarden en ons Twist Model. Vanuit dit fundament kunnen we alles wat we doen toetsen. En dat werkt echt heerlijk.
2 \\ Gezamenlijk doel vs individuele doelen
Ondernemen is als het vormen van een alliantie: naast één gezamenlijk doel zijn er allemaal eigen doelen, wensen en verwachtingen. Het is belangrijk deze van tevoren uit te spreken. Ook is het goed om regelmatig bij elkaar te checken hoe iedereen in de wedstrijd zit én of er tot nieuwe inzichten is gekomen. Op die manier laten we de neuzen dezelfde kant opwijzen en leren we nog eens wat van elkaar.
3 // De kracht van een kop koffie
Geloof het of niet, maar een kopje koffie doet wonderen. We hebben er dan ook veel gedronken - offline en online. Het heeft ons ook doen beseffen wat de enorme kracht van ons netwerk is én hoe belangrijk het is om hierin te blijven investeren - juist ook tijdens topdrukte.
4 \\ Capaciteitsplanning
Hoe verdeel je taken onderling? Wat besteed je uit? En wanneer is het het goede moment om dat te doen? Het is een essentieel en tegelijkertijd ontzettend moeilijk onderwerp. Gelukkig hebben we ons omringd met een pool aan freelance specialisten waar we fijn mee werken en snel mee kunnen schakelen. Ook hebben we topper van een eerste werknemer aangenomen. Het goed managen van menselijk kapitaal blijft altijd een uitdaging, maar wél een hele leuke.
5 // Buikpijn als graadmeter
Hoeveel geld is iets waard? We brengen veel kennis in, hebben meer dan 50 jaar ervaring én een gigantisch netwerk. Da’s niet niks. Toch vinden we het nog steeds knap lastig om een prijs te bepalen. Het is dan ook niet gek dat we de meeste discussies hierover gehad hebben. Maar gelukkig gaf één iemand ons de gouden tip: ‘Als je bij het versturen van een offerte een beetje buikpijn hebt, dan zit je goed’. Hoewel onze individuele pijngrenzen nogal verschillen, houden we deze erin.
6 \\ Tijd voor reflectie
Eens per kwartaal kijken wij terug en vooruit. Hiervoor maken we bewust ruimte in onze agenda. Of beter gezegd: hier wijden we een hele dag aan, inclusief lekker eten en drinken. Dat laatste is onderdeel van ons vitaliteitsbeleid. Want niet alleen koffie doet wonderen.
7 // Maak van je hart geen moordkuil
Het uitspreken van zaken en open zijn naar elkaar, is belangrijk - ook richting klanten. Klinkt makkelijk, is het niet, levert wel veel op. Ook hier geldt weer buikpijn als graadmeter: als iets niet goed voelt en blijft knagen, op tafel ermee (en soms van tafel af).
8 \\ BAMBAMBAM
Ondernemen is keihard werken, doorzetten en niet altijd leuk. Maar juist dát maakt het dan weer interessant. Dagelijks horen we veel mooie idealen en ontmoeten veel gepassioneerde opdrachtgevers. En dat is iets waar we volop energie van krijgen. Of beter gezegd: we knallen maar door. Hier worden we vaak om geprezen en we zien dit dan ook als onze grote kracht. Maar ieder mens weet dat in grote krachten vaak ook zwaktes schuilgaan. Daarom zetten we onszelf geregeld even helemaal ‘uit’. Want alleen dan kunnen we onze koppies erbij houden.
9 // Alles komt goed zo niet dan toch
2020. Wat een gek jaar om een bedrijf te starten. We begonnen voortvarend en toen kwam ineens Mevrouw Rona. Ons mantra 'Alles komt goed, zo niet dan toch' bleek toepasselijker dan ooit en heeft ons heel wat slapeloze nachten bespaart. Daarom zeggen we nog één keer, speciaal voor jou ‘Alles komt goed, zo niet dan toch.’ Knoop dat goed in je oren.
10 \\ Maak het niet te zwaar
We kunnen er heel veel woorden aan wijden. We kunnen er heel ingewikkeld over doen. We kunnen er ons heel erg druk over maken - uiteindelijk is het maar werk. Of nee, het is ons bedrijf. Dat betekent dat we het helemaal kunnen doen zoals wij dat willen - een zegen die we soms nog weleens vergeten. Wat een feest om ondernemer te zijn!