Crowdfunding for good

Grote kans dat je de afgelopen jaren al veel gehoord en gezien hebt over crowdfunding. Het is dé manier om geld in te zamelen voor goede ideeën. Van de nieuwste elektrische fietsen en vernuftige robots tot inzamelingsacties voor mensen die door een zware tijd in hun leven gaan. En vaak met succes. Je kunt het zo gek (of mooi) niet bedenken of mensen willen er een bijdrage aan leveren. Dat maakt crowdfunding ook zo’n krachtig instrument: als we allemaal een klein beetje bijdragen kunnen heel veel ideeën of idealen echt werkelijkheid worden. Zo ook ons boek Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes - 100 bijzondere Nederlandse vrouwen, dat dankzij crowdfunding op 8 maart in de winkels ligt! Binnen een maand verkochten we ruim 2.500 boeken en hadden we het benodigde bedrag bij elkaar om het boek, dat 100 Nederlandse vrouwen als ultiem rolmodel presenteert om kinderen te inspireren hun grootse dromen te dromen, te kunnen produceren. Een mooi voorbeeld van ‘crowdfunding for good’. Maar waarom werkt dit nou zo goed en hoe hebben we dat aangepakt? Waarom crowdfunding?

Waar je normaliter misschien een lening aanvraagt of je eigen spaarpot plundert om je project te bekostigen, pitch je met crowdfunding - de naam zegt het al - een idee direct aan de crowd: het grote publiek of een specifiek geïnteresseerde groep mensen. Dat kan via een crowdfunding platform waar meerdere ideeën opstaan, maar het kan ook via je eigen website of social media kanalen. Soms wordt mensen gevraagd te investeren (met het risico dat je geld in rook op gaat als het project niet succesvol wordt). In andere gevallen - zoals bij ons boek - vraag je mensen het product alvast te kopen, zodat je genoeg kapitaal realiseert om het daadwerkelijk te kunnen produceren. Ook zag je al eerder dat buurtgenoten met z’n allen de favoriete kroeg op de hoek kochten, toen het dreigde te sluiten. En tijdens de huidige coronacrisis, zie je dat ook veel (kleine) bedrijven een beroep doen op crowdfunding.

Win-win

Met het starten van een crowdfunding en de communicatie hierover komt jouw product of dienst onder de aandacht van talloze mensen. Potentiële kopers, vakgenoten, concurrenten: allemaal mensen die met jouw concept in aanraking komen. Dat levert niet alleen zichtbaarheid op, maar ook feedback, waardoor je jouw idee kunt finetunen. Dus terwijl je draagvlak, zichtbaarheid en financiering organiseert, krijg je ook nog eens waardevolle feedback. En komen concept, ontwikkeling, financiering en marketing dus mooi samen. Welke stappen kun je zetten op weg naar succesvolle crowdfunding?


1. Wie zijn je potentiële kopers?

Bezint eer ge begint. Wie zijn je potentiële kopers/investeerders? Wat drijft en kenmerkt hen? Waar zijn ze (online) te vinden? Door wie worden ze beïnvloed? Deze informatie is essentieel om vooraf te inventariseren en in je achterhoofd te houden bij het schrijven van je verhaal, de stijl die je kiest, je tone-of-voice en bij het bepalen van je marketing strategie.


2.Een goed verhaal

De ervaring leert dat crowdfunding in de meeste gevallen goed werkt wanneer het gaat om een concreet project of product. De inhoud van je idee en vooral het verhaal erachter is zeer belangrijk, omdat je hiermee potentiële investeerders kunt overtuigen. Waarom is je project/product nodig? Wat voor maatschappelijk probleem gaat het oplossen en waarom zouden mensen hieraan moeten bijdragen? En wie zijn de mensen achter de campagne, wat drijft hen? Een goed verhaal is hét fundament van een goede crowdfunding campagne.


3.Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Omdat crowdfunding vaak wordt gebruikt voor nieuwe ideeën, is de kans groot dat niemand nog van je gehoord heeft. Daarom moet je ervoor zorgen dat mensen vanaf het eerste moment gegrepen worden door je idee. Hiervoor is zoals gezegd een pakkend verhaal. Maar ook beeld is erg belangrijk. Laat een prototype van je product maken en maak daar mooie foto’s van, of laat een animatie maken. Maak een dummy cover en enkele voorbeeldpagina’s in geval van een boek. Of een korte video waarin je toelichting geeft op het product/project. Goed beeld zorgt ervoor dat mensen echt gevoel krijgen bij wat ze kopen en zorgt voor vertrouwen.


4. Verleid met extra’s

Wees duidelijk in wat je vraag is, hoeveel je nodig hebt en zorg voor een duidelijke call-to-action in al je uitingen. Maak pakketten waar mensen uit kunnen kiezen. Daarbij kun je de investering interessanter maken door er iets tegenover te zetten. Het kan bijvoorbeeld gaan om early access tot het product dat je wil lanceren, of dat investeerders benoemd worden op het product, als blijk van waardering. Ook kan het erg sympathiek zijn om een percentage van de opbrengst of vast bedrag af te dragen aan een goed doel.


5.Welk platform kies je?

Voor de lancering moet je bepalen of je de crowdfunding via een bestaand platform wilt opzetten, of dat je een eigen platform opzet. Wanneer je gebruik maakt van een bestaand platform lift je direct een beetje mee op de populariteit van het platform dat je gebruikt en nemen zij je veelal mee in hun communicatie/marketing. De kans is groot dat je een percentage van de verkopen kwijt bent aan het platform dat je gebruikt, maar daar krijg je dus wel exposure voor terug. Er zijn allerlei platforms die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben (bijvoorbeeld Voordekunst.nl, CrowdAboutNow, Kickstarter.com en GoFundMe) en het is raadzaam dat goed te onderzoeken voordat je een keuze maakt.

Het voordeel aan je crowdfunding in eigen beheer nemen, is dat je geen percentage kwijt bent, je de vormgeving helemaal zelf in de hand hebt en zelf bepaalt hoe je je idee gaat promoten. Je kunt zelf een website (laten) bouwen en de kracht van social media gebruiken om het idee zichzelf te laten verkopen. Daar kan echter ook veel tijd (en geld) in gaan zitten, dus het is belangrijk om te kijken welke methode het beste werkt voor jou.


6. Spread the word

Alles staat klaar en je kunt van start. En dan begint het pas. Hoe bereik je de mensen die je wilt bereiken? Het persoonlijke netwerk van de mensen achter de crowdfunding kan enorm helpen om de verkopen een eerste boost te geven. Heb je dat netwerk (in een specifieke richting) nog niet, benader dan mensen die het netwerk wel hebben en vraag hen je te helpen. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen je willen helpen om jouw droom voor elkaar te krijgen. Vergeet daarbij niet terugkoppeling te geven over de voortgang en helpers publiekelijk (bijvoorbeeld via social media) te bedanken voor hun support. Onderzoek ook of er fondsen of bedrijven zijn waar je een aanvraag voor financiering kunt doen. Het eerste (flinke) bedrag op de teller geeft vertrouwen voor andere potentiële kopers.


Je kunt er ook voor kiezen een raad van inspiratie/raad van advies op te zetten rondom je crowdfunding. De leden kunnen je helpen bij de ontwikkeling van je product/ dienst en je verhaal, maar ook bij de lancering door hun netwerk in te zetten. En zet bestaande fanbases in. In het geval van ons boek konden we voortbouwen op het succes van eerdere (vertaalde) edities van het boek, die enorm veel mensen hebben bereikt en geraakt. En eerlijk is eerlijk, dat helpt natuurlijk zeker mee!


7. Koppel terug en vraag je supporters je te helpen

Laat mensen weten hoe de crowdfunding verloopt en vraag de mensen die je steunen hun vrienden te enthousiasmeren om ook mee te doen. Maak de vraag daarbij klein en maak het mensen gemakkelijk door bijvoorbeeld berichtjes aan te leveren die men gemakkelijk kan delen. Een mooi voorbeeld is Omroep Zwart die een Verdubbeldag in het leven riep waarop leden werden opgeroepen één vriend of familielid over te halen om ook lid te worden. Hiermee verdubbelde het ledenaantal binnen een week en werd het doel van 50.000 leden behaald.


Welke methode je ook kiest en hoe je het ook aanpakt, het belangrijkste blijft dat je een goed product met een goed verhaal hebt. Een verhaal dat mensen raakt, inspireert en inspeelt op een probleem of juist een oplossing biedt voor een probleem waar veel mensen mee te maken hebben.


Meer weten of een keer sparren? We denken graag mee. Stuur een mail naar bambambam@firmatwist.nl.