Hoe staat de wereld ervoor?

Januari 2020. Een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ondertussen staat de wereld in brand. Sommige delen (helaas!) letterlijk, want Australië is on fire en alle hulp is welkom. Ook in de figuurlijke zin van het woord is er genoeg aan de hand: armoede, klimaatcrisis, bevolkingsgroei, vergrijzing, (on)gelijkheid, eenzaamheid… Alle media staan er vol mee en op alle fronten is er winst te behalen. Daar wordt door burgers, de politiek en maatschappelijke organisaties hard aan gewerkt. Ook het bedrijfsleven zet zich in: steeds meer bedrijven zetten hun maatschappelijke ambities voorop. Kijken naar wat zíj willen en kunnen bijdragen aan een betere wereld. En zetten een deel van hun kapitaal (mensen, middelen, geld) daarvoor in. Dat is soms best een zoektocht. Want, zo weten we al langer, met het hebben van een ideaal ben je er nog niet.


Uitdaging voor 2020

Om een ideaal in beweging te krijgen is er veel nodig. Zo moet je weten aan welke touwtjes (lees: mensen) je moet trekken, de neuzen dezelfde kant op krijgen, de juiste boodschap overbrengen en raad weten met verhoudingen en verschillende belangen. Als dát lukt krijg je een issue (veelal) in beweging. Dan kan er echt iets veranderen. Maar de weg ernaar toe is vaak taai en stroperig en een lange adem is nodig. Mooie uitdaging voor 2020: doorgaan! Niet stoppen waar het moeilijk wordt of langzaam gaat. Blijven trekken, sleuren desnoods. Totdat je genoeg zaadjes in hoofden hebt gepland om jouw ideaal waar te maken. We horen het natuurlijk graag als je daarbij hulp kunt gebruiken. Maar, voordat dit gaat lijken op een sales-praatje, terug naar waar we mee begonnen: hoe staat de wereld ervoor? Ziet het er beter (anders mag ook) uit dan we denken? Welke issues verdienen wellicht meer aandacht of op welke issues moeten we meer inzetten om beweging te realiseren?


13 vragen over de wereld

Vanochtend tijdens de eerste januari-meeting kregen we 13 vragen over de wereld voor onze neus. Over de bevolkingsgroei, klimaat, levensverwachting, onderwijs, etc. Geïnspireerd op het boek ‘Factfulness’ van Hans Rosling.

En guess what: de beste score in ons team was (slechts) 7 goede antwoorden. Daarover waren we nogal verbaasd, want we volgen het ‘issue gerelateerde nieuws’ op de voet en zijn allemaal rasechte optimisten. Glas is altijd halfvol of zelfs vol. Maar blijkbaar is ons wereldbeeld pessimistischer dan we dachten. Waarmee we uiteraard geen enkel issue willen bagatelliseren, want er is genoeg going on. Zoals Rosling zo mooi stelt: ons probleem is dat we niet weten wat we niet weten. En dat zelfs onze gissingen gebaseerd zijn op onbewuste en voorspelbare vooroordelen. Dat betekent niet dat er geen echte zorgen zijn. Maar als we ons de hele tijd zorgen maken om de verkeerde dingen en ons niet richten op de feiten, kunnen we het zicht verliezen op de dingen die ons het meest bedreigen.


Check hoe het staat met jouw wereldbeeld

Benieuwd hoe het met jouw wereldbeeld gesteld is! Hieronder zie je de vragen (in het Engels, hope you don’t mind). Geef even een seintje als je het gedaan hebt, dan delen we de antwoorden met je. Ben benieuwd wat het jou oplevert aan inzichten en gedachten. Je kunt er in elk geval een leuk gesprek over hebben aan de keukentafel of bij de koffieautomaat.


Pen en papier in de aanslag? Komt ie!


1) In the last 20 years the proportion of people living in extreme poverty has…

A: almost doubled

B: remained more or less the same

C: almost halved


2) How many of the world’s 1-year-old children today have been vaccinated against some disease?

A: 80% B: 50% C: 20%


3) How did the number of deaths per year from natural disasters change over the last 100 years?

A: more than doubled

B: remained more or less the same

C: decreased to less than half


4) Where does the majority of the world population live?

A: in low income countries

B: in middle income countries

C: in high income countries


5) Worldwide, 30-year old men have spent 10 years in school on average; and women?

A: 9 years B: 6 years C: 3 years


6) The world counts 7 billion people; how are the billions spread over Europe-Americas-Africa-Asia?

A: 1-1-1-4 B: 1-1-2-3 C: 1-2-1-3


7) The UN predicts that by 2100 the world population will have increased by another 4 billion; why?

A: there will be more children (0-15)

B: there will be more adults (15-75)

C: there will be more very old people (above 75)


8) In all low-income countries across the world, how many girls complete primary education?

A: 20% B: 40% C: 60%


9) There are 2 billion children (0-15) in the world. How many will there be in 2100?

A: 4BN B: 3BN C: 2BN


10) How many people in the world have some access to electricity?

A: 20% B: 50% C: 80%


11) What is the life expectancy of the world population?

A: 50 years B: 60 years C: 70 years


12) Tigers, Giant Pandas and Black Rhinos were listed as threatened species in 1996. Since then have any of these become more critically endangered?

A: none of them B: one of them C: two of them


13) The global climate experts believe that, in 100 year the world’s temperature will…

A: get warmer B: remain stable C: get colder

Vrijheidslaan 80
1087 PR Amsterdam

bambambam@firmatwist.nl

© 2020 Firma Twist B.V.