IDEAAL // De natuur promoten bij de jeugd op een interactieve wijze

We zitten de hele dag aan de televisie gekluisterd, Netflix draait overuren, we kijken constant op onze smartphones en zijn een stuk minder vaak buiten. Bij volwassenen mist de connectie met de natuur, maar bij de jongste jeugd zeker ook. En dat zag Masha Cheriakova, kinderboekenschrijfster en oprichtster van De Geheime Redders Club, ook. En daar moet verandering in komen. “Ik schrok er zo van dat die connectie met de natuur er niet meer is.”

// VERZAMELEN “Er zijn heel veel problemen, maar ik ben vooral op zoek naar de oplossingen. Zeker als de problemen mij of mijn omgeving aangaan. Ik gebruik van alles wat ik kan of wat ik juist niét kan om problemen op te lossen. Vanuit deze visie is ook De Geheime Redders Club ontstaan. Ik kreeg kinderen, verhuisde van Amsterdam naar Utrecht en werd opgeslokt door de drukte van de stad. Ik kreeg een burn-out, raakte overspannen en miste de connectie met de natuur. Ik besefte ineens: "We zijn de natuur vergeten, de hersteller van alles." Voor mijn eigen gezondheid ben ik de natuur gaan opzoeken. Ik maakte veel boswandelingen en de natuur heeft mij heel erg geholpen bij het herstel van mijn burn-out en mijn eigen gezondheid.”

River en Tom

“In mijn herstel en zoektocht terug naar de natuur wilde ik mijn kinderen betrekken. Ik merkte aan mijn zoontje dat hij, wanneer we naar buiten gingen, riep: “Ik wil niet mee!” Dit moest veranderen, vond ik. Maar in plaats van hem te dwingen en daar een gevecht van te maken, dacht ik: ik ga een brief schrijven en hem naar buiten lokken. Ik bedacht twee personages: River en Tom die echte natuurhelden zijn en door middel van missies de natuur redden. Zij zijn onderdeel van De Geheime Redders Club. Met de brieven gingen we samen op avontuur. Ik merkte dat de impact hiervan heel groot was.”








// VERBINDEN

“Ik wilde heel graag de natuur laten zien vanuit een ander standpunt. Familie en vrienden raakten enthousiast en wilden ook zo’n brief. De brieven werden gekopieerd en op iedere brief kwam een naam te staan. Hierdoor is de club ook heel persoonlijk. En toen ging het snel: kopietjes werden grote pakketten.

In onze pakketten, speciaal ontwikkeld voor de leeftijdsgroep vier tot acht jaar, zitten brieven, missiekaarten en een QR-code waar videoboodschappen op staan van échte Natuurhelden. Elke brief is eigenlijk een waargebeurd verhaal van een natuurheld.

Zoals Natasha Vosmaer van FatForest en Henk van Dalen van Ocean CleanUp. Dit is een heel belangrijk element van De Geheime Redders Club. Het concept is namelijk daardoor niet one way, het is echt leren. Jij bent erbij; jij hoort bij de geheime club. Door middel hiervan willen we ook de vraag stellen ‘hoe gaan wij goed met elkaar om?’ ‘Hoe doen wij aardige en lieve dingen voor elkaar?’ Dat komt in elke brief en in alle missiekaarten naar voren.”


Missies

“In de eerste missie redden we eend Wally die vastzit aan een stuk plastic. Door de stress weet hij niet meer waar hij woont. Tijdens een andere missie ruimen we afval op in de straat. Het zijn verschillende, simpele missies, maar ze hebben wel impact.

Ik heb gezien dat het niet nodig is om ‘grootse dingen’ te doen, bijvoorbeeld een bijenhotel te bouwen, daar hebben ouders namelijk helemaal geen tijd voor. Wat mij moeten doen is hele simpele maar krachtige missies en verhalen bedenken die vooral drukke ouders aanspreken. Het ging mij ook vooral om: hoe kan je de ouders bevrijden van hun schuldgevoel.”


// VERTELLEN

“We zijn net klaar met onze crowdfunding. Voorafgaand aan de crowdfunding hebben we het concept getest onder veertig families. Een paar vanuit mijn eigen netwerk maar na een post op LinkedIn ging het balletje pas echt rollen en stroomden de aanmeldingen binnen. Tijdens de crowdfunding hebben we ruim zeshonderd dozen verkocht. De campagne was leuk maar ook heel erg zwaar. Er was een creditcardstoring via Kickstarter waardoor de eerste week Nederlandse kickstarters niet mee konden doen. En van de eerste week, die van je netwerk, moet je het hebben. Dat was heel erg balen. Uiteindelijk hebben we met de crowdfunding alsnog meer dan honderd procent gehaald. En inmiddels zijn de eerste dozen naar de kopers gestuurd.


Ik merk dat ik soms erg twijfel. Dan komen er vragen in me op zoals: ‘Wil ik wel echt ondernemer worden? Of ben ik toch een schrijfster die de creatieve kant wil opzoeken?’ Ik zou graag een uitgeverij willen vinden die mij helpt met het uitgeven van de dozen, zodat ik me kan richten op de creatieve kant.”


// VOORUITGANG

“Ik zou heel graag willen dat De Geheime Redders Club echt een concept wordt. Hoe ik het nu zie is dat het een internationaal platform wordt voor het promoten van de natuur op een interactieve wijze. Het is meegaan met de wereld van nu, die wij als mensen hebben gecreëerd. Die vind ik niet al te best op veel vlakken. Ik vind het heel prettig om daarmee aan de slag te gaan. We gebruiken de mooie dingen in de natuur en promoten die.”


Spellen en documentaires

“Nu proberen we ons ideaal na te streven door middel van brieven maar ik zit ook te denken aan spellen waarin de natuur wordt meegenomen. Ook lijkt het me heel bijzonder om met De Geheime Redders Club projecten op scholen neer te zetten.

Maar eerst de wereld veroveren met de brieven! Want dit is echt al een meerjarenplan. Maar je bent natuurlijk nooit te jong om te dromen.”


Tip voor andere ondernemers

“Twijfel je of weet je het even niet? Zoek dan de natuur op. En dit klinkt misschien heel raar maar vraag een boom wat hij zou doen. Geef de boom een naam, praat ertegen en zit er even naast. Ik ben geen treehugger maar er zit zoveel kracht in de natuur. We kunnen ons zo veel angst aanpraten in ons hoofd. Maar de mens wordt echt rustiger in de natuur. Zit even naast de boom en adem. Vraag advies. Het gaat je zo veel opleveren.”