IDEAAL // Toerisme als ‘force for good’

Industrieel engineer Eelko Hamer werkt graag samen met interessante denkers, en een daarvan was Elena Simons. “We wilden ‘iets doen’ met toerisme maar dan ‘goed.” Brainstorm na brainstorm volgde, met als hoofdvraag ‘How can tourism be a force for good?’ Na een jaar brainstormen vonden ze het concept; een soort alternatieve VVV.


//VERZAMELEN. "We hadden nu het idee, een alternatieve VVV, maar nog geen activiteiten die de toeristen zouden kunnen doen. We moesten dus activiteiten maken. Veel van de activiteiten die we nu aanbieden, zoals bijvoorbeeld de Upcycle (van afval een souvenir maken), waren er al wel, maar waren nog niet toegankelijk voor toeristen. Wij gingen om tafel met kleine initiatiefnemers die we interessant vonden en samen brainstormden we over wat wij hen konden bieden, of hoe ze hun activiteit voor toeristen konden aanpassen en uitrollen. Dat was steeds weer een heel ander gesprek en steeds passen en meten hoe we dat waar konden maken. Sommige activiteiten ontwikkelen we ook helemaal zelf. Vervolgens hadden we al deze activiteiten, en toen bedachten we, wat nou als we er een boek van maken? Dat werd The Untourist Guide.


//VERBINDEN "Er zijn ongeveer 300 organisaties die betrokken zijn bij het project, daarom noemen we het ‘The Untourist Movement’. Na bewezen succes kwamen we ook bij grotere partijen aan tafel met meer slagkracht, zoals gemeenten en hogescholen. Het project is een samenwerkingsverband. Er is geen eigenaarschap, het is niet van 1 persoon. Wij van The Untourist Guide zijn er vooral om andere mensen aan te jagen om in actie te komen, en willen het project uiteindelijk ook overdragen aan anderen."


“Er zijn ongeveer 300 organisaties die betrokken zijn bij het project, daarom noemen we het ‘The Untourist Movement’. Er is gezamenlijk eigenaarschap en samen maken zij er een succes van.”

//VERTELLEN "Toen we begonnen hebben we veel energie gestoken in het benaderen van bladen en social media, maar na verloop van tijd was dat minder nodig. Wereldwijde kranten, van The Guardian tot The Telegraph UK hebben inmiddels over ons geschreven. We worden ook veel op social media genoemd omdat we activiteiten hebben die heel mediageniek zijn. Vaak schrijven mensen alleen over 1 activiteit. De ‘Marry An Amsterdammer for a Day’ trekt bijvoorbeeld heel veel bekijks. Dan is het verhaal soms wat ‘plat’, maar dat is op zich niet erg. Uiteindelijk krijgen de lezers onze boodschap ‘van passive consumption to active contribution’ wel mee. We vertellen ons verhaal altijd positief, ‘Change with a Smile’, zeggen wij. Ik vertel dus in interviews ook bewust niet over de problemen rond toerisme, die zijn er natuurlijk wel, maar die kennen we al. ‘Genieten’ is eigenlijk altijd ‘consumeren’ geweest, en daar moeten we vanaf. We moeten dat loslaten, zonder zekerheid te bieden over hoe die toekomst van anders genieten er dan uitziet. Dat is wat we contant van mensen vragen. Leave the Status Quo behind, terwijl de toekomst onzeker is. Wat veel mensen niet weten is dat die kansen er wel zijn, en dat willen we laten zien. "


“‘Genieten’ is eigenlijk altijd ‘consumeren’ geweest, en daar moeten we vanaf.”

//VOORUITGANG "Wij verdienen bewust zelf niet aan The Untourist Guide, maar ons uiteindelijke doel is om wel enkele grotere geldschieters te vinden waardoor we The Untourist Movement nog groter kunnen maken. Naar schatting wil 4% van alle toeristen in Amsterdam echt iets bijdragen, als we die allemaal kunnen krijgen, dan zijn dat (note: pre corona) ongeveer 1 miljoen mensen. Een miljoen mensen jaarlijks in Amsterdam die positief bijdragen aan de stad, dat is dus het uiteindelijke doel. Mijn persoonlijke doel is om het project over te dragen aan een team dat er fulltime aan gaat werken. Dan heb ik het project geïnspireerd en kan het verder leven."


"Mijn tip voor anderen die van idealen werkelijkheid willen maken? Zorg dat je een eigen oprechte visie hebt en draag die uit, daar waar jouw verhaal resoneert daar kan je samen aan de slag. Zet stappen met de energie die jouw visie genereert en laat, juist in de eerste fases, de barrières even voor wat ze zijn."




Vrijheidslaan 80
1087 PR Amsterdam

bambambam@firmatwist.nl

© 2020 Firma Twist B.V.