top of page

IDEAAL // Verpakkingsvrije boodschappen de standaard voor iedereen.

Jouri Schoemaker is één van de oprichters van de online supermarkt Pieter Pot. In deze supermarkt koop je je artikelen verpakkingsvrij en ontvang je de producten in weckpotten. In 2019 begon Jouri samen met Martijn Bijmolt met het concept. Eerst vanuit Rotterdam, waar ze de bestellingen persoonlijk en op de fiets bij klanten bezorgden. Inmiddels bezorgen ze in heel Nederland.


// VERZAMELEN “Ik vind dat iedereen in deze wereld iets kan en moet bijdragen aan een duurzame samenleving. Van je eigen gewoontes veranderen tot de politiek ingaan, iedereen kan dit op zijn eigen manier invullen. Zelf ben ik een echte ondernemer, ik kan de grootste bijdrage leveren door zelf iets te creëren wat anderen beweegt tot duurzamer gedrag. Voor Pieter Pot bestond ben ik een half jaar lang met een aantal vrienden gaan brainstormen. Na 6 maanden hadden we echt een goed idee, nog een half jaar en heel veel testen en ‘pitchen’ later kwamen we tot de conclusie dat het concept van Pieter Pot grote potentie had.”


"Ik vind dat iedereen in deze wereld iets kan en moet bijdragen aan een duurzame samenleving."

Fysieke verpakkingsvrije winkels is het tot nu toe in Nederland niet gelukt succesvol te zijn. Zelf met potten en zakjes naar de winkel gaan kost toch meer moeite, en vaak zijn verpakkingsvrij winkels duurder dan de gewone supermarkt. “Het grote verschil is het gemak van Pieter Pot”, zegt Jouri. “Je bestelt je boodschappen online en ze worden voor je deur bezorgd. Alles wordt in glazen potten geleverd, je hoeft niet te sjouwen, we zijn niet duurder, we bezorgen door heel Nederland en we nemen je lege potten gratis weer mee terug. Door het gemak is onze doelgroep ineens veel groter, dat maakt dit concept tot een succes.”


// VERBINDEN “Al onze potten worden in sociale werkplaatsen gevuld. Zo kunnen we ook sociale impact maken. Ook onze samenwerking met PostNL Food is erg belangrijk, anders hadden we het niet gered. We bieden nu ruim 300 artikelen aan en zijn op dit moment in gesprek met Unilever, PepsiCo en Nestlé om te kijken of we ook hun producten verpakkingsvrij kunnen aanbieden, zodat consumenten echt ieder product verpakkingsvrij kunnen kopen. Daarnaast willen we ook graag samenwerken met bestaande supermarkten om onze producten in potten daar aan te bieden, zodat het voor iedereen standaard een optie wordt om verpakkingsvrije boodschappen in huis te halen.”


// VERTELLEN “We proberen onze missie altijd op een speelse en vrolijke manier naar buiten te brengen. Dat verkoopt namelijk veel beter dan een activistische toon. Ik neem echt een voorbeeld aan Tony’s Chocolonely, in mijn ogen is dat een heel vrolijk en sexy merk. Verder zijn we volledig transparant. Niets is geheim, dat vinden we heel belangrijk.”


"Mijn doel is dat iedere Nederlander het over 5 jaar als optie ziet om verpakkingsvrij boodschappen te doen."

// VOORUITGANG “Toen we net begonnen hebben Martijn en ik 9 maanden lang alle potten zelf gevuld en op de bakfiets bezorgd. Na 9 maanden draaiden we nog steeds verlies en was al ons spaargeld op. Dat was best een spannend moment, een moment waarop het fout had kunnen gaan. Toen kregen we het idee om een crowdfunding te organiseren en te gaan samenwerken met PostNL Food zodat we consumenten door heel Nederland konden bereiken. Dat heeft uiteindelijk voor ons succes gezorgd. Mijn doel is dat iedere Nederlander het over 5 jaar als optie ziet om verpakkingsvrij boodschappen te doen. Niemand zal dan nog zeggen ‘dat is niks voor mij’ of ‘dat is te duur’.”


“Mijn tip voor andere ondernemers? Doen, doen doen! Je kunt aan heel veel mitsen en maren denken, maar je moet het gewoon gaan doen. Neem kleine stapjes en valideer en test je idee. Bouw een gratis webshop, pitch voor familie en vrienden. Dan krijg je pas echt energie om het uit te voeren.”



bottom of page