
Door de uitbraak van het coronavirus en de bijbehorende social distancing komen veel mensen, organisaties en sectoren in de problemen. Grote en kleine bedrijven, zzp’ers en flexwerkers, de luchtvaart, de horeca, de zorg, maar ook de culturele sector wordt hard geraakt. Gelukkig ontstaan er veel mooie initiatieven om te helpen. Zo besloot Matthijs Kleinlooh van Love Impact ArtiestKado te starten: `Nu ook in onze branche een aantal zaken ‘on hold’ kwamen, kwam er ruimte om zelf iets te doen waarbij we anderen kunnen helpen. Dus besloot ik ArtiestKado te beginnen’.
//VERZAMELEN Ik ben zelf niet heel actief in de culturele sector, maar ik houd er enorm veel van. Ik bedacht me: er zijn veel mensen die ook van kunst en cultuur houden, en veel artiesten die door COVID-19 zonder werk zitten. Hoe kan je deze twee groepen bij elkaar brengen? Dat werd ArtiestKado. Binnen het concept zijn er twee opties: Je kunt kans maken op een optreden, door aan te geven wie volgens jou echt in het zonnetje gezet moet worden. Jouw aanvraag komt dan als het ware in een grote emmer terecht waar de aangesloten artiesten in kunnen kijken en kunnen bepalen of ze dat gratis willen doen. Je kan ook een artiest direct boeken, dan spreek je samen een prijs af. De optredens worden gegeven in de vorm van een videoboodschap. //VERBINDEN ArtiestKado is ontstaan vanuit samenwerking, ik geloof hier sterk in. We werken met een PR bureau, een webbouwer en een videoplatform, en iedereen doet dat op vrijwillige basis. Een prachtige samenwerking van verschillende organisaties met als doel de culturele sector te steunen. En niet te vergeten de artiesten die meewerken!
//VERTELLEN De boodschap is in deze tijden van corona natuurlijk duidelijk, we moeten de artiesten helpen. We proberen zoveel mogelijk mensen naar onze site te krijgen. We hebben verschillende BN'ers die zich aan ons platform verbonden hebben, zoals Tim Knol en Nico Dijkshoorn die een gratis optreden ter beschikking hebben gesteld, dat helpt. We zijn op Radio1 geweest waar Roel van Velzen aandacht voor ArtiestKado heeft gevraagd. Verder zetten we social media veel in.
"Er zijn veel mensen die van kunst en cultuur houden en veel artiesten die zonder werk zitten. ArtiestKado brengt ze bij elkaar"
//VOORUITGANG We zitten nu op 32 artiesten, maar ik wil minimaal naar 200. Deze hele situatie is onzeker, we weten niet hoe lang deze crisis zal duren, maar ik denk zeker dat het nog lang niet over is. Ook met een anderhalve meter samenleving krijg je de zalen niet vol natuurlijk. Wij doen dit allemaal op vrijwillige basis, en dat kost veel tijd en en energie, dus op langere termijn hopen we op grotere partners die ons kunnen helpen, daar zijn we nog naar op zoek. Het uiteindelijke doel is natuurlijk heel veel mooie optredens!
