top of page

IDEAAL// Een baan voor huisgebonden mensen.


Margaret Massop is ondernemer en oprichter van Webmastery, een social enterprise die online communicatie professionals die huisgebonden zijn aan werk helpt. 'Ik was al een tijdje ZZP’ER, ik deed de social media voor bedrijven. Toen ik voor de Angst, Dwang en Fobie stichting werkte, werkte daar een vrijwilliger die al 20 jaar in de WAO zat omdat ze paniekaanvallen kreeg buitenshuis. Ik merkte dat ze het heel erg goed deed. Ze was handig en kon goed schrijven. Ik dacht waarom is er geen bedrijf waar mensen alleen vanuit huis kunnen werken? Zij kunnen makkelijker 24 uur beschikbaar zijn en thuis hun eigen uren kiezen. En ik dacht, waarom doe ik het niet zelf?’


// VERZAMELEN ‘In 2014 begon ik met 1 medewerker, dat is nu uitgegroeid tot een team van 15 mensen, die bijna allemaal een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt hebben onder andere door chronische ziekten, slechthorendheid, of migraine. Aangezien deze werknemers niet gemakkelijk te vinden zijn, moet je zelf actief op zoek gaan, wat via mijn eigen netwerk best goed lukt. Alle gesprekken met mogelijke nieuwe medewerkers gaan via Skype of telefoon. Meestal ontmoet ik ze 'in het echt' pas op een maandelijkse teamdag. En we hebben een Facebook groep waar we in de ochtend een ‘kopje koffie’ met elkaar doen, net alsof je in de keuken op kantoor staat te kletsen, maar dan online.’


// VERBINDEN 'Ik geloof zeker in samenwerken. We werken vooral samen met onze opdrachtgevers, want in zekere zin zijn we hun collega’s. Ik probeer bij al mijn samenwerkingen ook social enterprises te vinden, organisaties die dezelfde waarden hebben als wij.'


// VERTELLEN ‘Ons verhaal is dat we goed zijn, juist vanwege de beperkingen, niet ondanks de beperkingen. Sommige organisaties denken misschien dat we extra duur zijn omdat wij mensen met een beperking inzetten. Ik wil laten zien dat we een marktconform aanbod hebben. Als je de tijd neemt voor huisgebonden mensen zijn ze net zo effectief als anderen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar ondersteuning op het gebied van social media, wat ook ‘s avonds en in het weekend gedaan moet worden, dan zijn wij beter omdat mijn medewerkers altijd thuis zijn.

'Mijn team is loyaal, ik hoef niet vaak mensen in te werken dus de investering verdient zichzelf terug. Ook heb ik, ironisch genoeg, geen tot weinig ziekteverzuim'

Mijn medewerkers zijn soms wel 'dieseltjes', je moet out of the box kunnen denken. Het is niet super ingewikkeld, als je iemand maar echt ziet als mens en niet als een beperking. Ik heb bijvoorbeeld een medewerker die stress krijgt van veel mails, dus zij heeft een tussenpersoon, die alle onnodige mails wegwerkt. Dat is extra werk, maar wat zij doet doet zij super precies. Toen ik een andere werknemer aannam zei ze dat ze niet meer dan 12 uur kon werken, nu werkt ze 32 uur. Op haar vorige werk kreeg ze het label ‘die is altijd ziek’, vanwege haar migraine, en dat werkte averechts. We hebben haar uren langzaam opgehoogd naar 32 uur, en ik merk nauwelijks dat ze ziek is. Op goede dagen werkt ze vooruit, op de slechte dagen doet ze alleen het hoognodige. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar mijn team is loyaal, ik hoef niet vaak mensen in te werken dus de investering verdient zichzelf terug. Ook heb ik, ironisch genoeg, geen tot weinig ziekteverzuim.’


// VOORUITGANG 'Ik wil graag blijven groeien, en meer mensen de kans geven, maar wel met behoud van onze cultuur. Groeien is geen doel op zich. Ik groei nu ongeveer met 2 mensen per jaar, vorig jaar een paar meer. Ik wil vooral ook blijven meegroeien met de markt, want social media zal over 5 jaar anders zijn dan nu. 5 jaar geleden ging het veel meer om redactioneel werk, nu is beschikbaarheid in het weekend en avonden belangrijker geworden. Ik wil laten zien dat huisgebonden mensen echt meerwaarde kunnen hebben. Ik ben altijd op zoek naar online communicatie professionals die huisgebonden zijn, en ook naar organisaties die op zoek zijn naar een webcare partij, dus niet puur klantenservice, maar organisaties die bijvoorbeeld hun social media willen laten monitoren.’


www.webmastery.nl



bottom of page