top of page

IDEAAL // Groene producten en duurzaamheid als het nieuwe normaal

Toen Jolanda Koedood, oprichter en eigenaar van GreenGiftBox, jaren geleden startte met haar onderneming waren groene producten alles behalve veel voorkomend. Inmiddels komt er vanuit het bedrijfsleven steeds meer vraag naar duurzame producten, waar Jolanda met haar aanbod aan groene kerstpakketten en relatiegeschenken aan bijdraagt en tegelijkertijd een inspiratie is voor andere aanbieders.


// VERZAMELEN

Voordat Jolanda Koedood begon met GreenGiftBox, had ze een bedrijf dat ‘gewone’ kerstpakketten aanbood. Langzamerhand kwam het besef van het bestaan van duurzame producten en de mogelijkheden daarin en wilde ze niet meer toevoegen aan al het plastic en de rommel in de wereld. “Ik heb een jaar niets gedaan omdat ik wilde onderzoeken wat de volgende stap voor mij zou zijn. Maar uiteindelijk ben ik door mijn klant PwC teruggeroepen met de vraag of ik een duurzaam kerstpakket wilde ontwikkelen. Aansluitend ben ik lid geworden van Social Enterprise, vanwege dezelfde focus en principes en heb ik bij Nyenrode de leergang Sociaal Ondernemen gedaan.” Jolanda is blij en dankbaar om op deze manier wat terug te kunnen geven.


“Binnen mijn vakgebied was ik echt een niche en bestond (en bestaat) er veel greenwashing. Je moest kijken naar wat écht goed was en wat niet. Het worden van een Social Enterprise ging daarom niet makkelijk, omdat ik zelf geen producten produceer en het echt moet hebben van de samenwerkingspartners.”


// VERBINDEN

Bij het realiseren van GreenGiftBox wilde Jolanda voor haar klanten een keuzeconcept ontwikkelen, waarbij ze verschillende sociale bedrijven benaderde zoals Mud Jeans en O My Bag. “De expertise wilde ik laten bij de sociale bedrijven en als team klein blijven.”


GreenGiftBox werkt samen met verschillende partners, allen met de intentie om verschil te maken. Er wordt altijd actief gekeken hoe door samenwerken nog meer positieve impact wordt gerealiseerd. Een samenwerkingspartner zoals EcoWings draagt Jolanda een warm hart toe. “Ecowings is een heel eerlijk en puur bedrijf waar ik al jaren mee samenwerk. Eigenaresse Angela Rooijmans is iemand waar ik mee kan sparren, over bijvoorbeeld het meten van impact.”


Er komen veel leveranciers af op GreenGiftBox, ook kleine nieuwe leveranciers die graag willen verkopen maar nog geen idee hebben hoe dit aan te pakken. Jolanda helpt dan graag, door bijvoorbeeld door te vragen wat de gedachte achter hun product is en praktische kennis te delen. Ze geeft duurzame leveranciers graag een kans om producten te verkopen via haar website om zo ook de kans te geven om te bekijken of er een markt is voor dat specifieke product.


// VERTELLEN

Inmiddels heeft Jolanda bij verschillende grote bedrijven en ministeries presentaties gegeven en wordt ze nog steeds veel gevraagd om haar expertise te delen. Altijd met het thema duurzaamheid en hoe je dit kan aanpakken binnen het bedrijfsleven. Wat Jolanda in alles kenmerkt en siert, is dat ze eigenlijk geen persoon is die graag vertelt hoe goed ze het doet. “Laat het zien door te gewoon goed te doen”.


// VOORUITGANG

Door de samenwerking met verschillende partners, maakt GreenGiftBox altijd een leerproces door. De al jarenlange klant PwC, vraagt elk jaar te vernieuwen en te bouwen aan een nieuw eindejaarspakket. “Dankzij dit contract kunnen we veel meer impact maken, ook met betrekking tot de sociaal ondernemers. De inpakcentrale Reinaerde waar GreenGiftBox mee samenwerkt, werkt met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Zo helpen we veel mensen aan het werk. Omdat ik graag nóg meer impact wilde maken heb ik een ander bedrijf opgezet: Gifts with Impact. Zo kunnen we dezelfde producten van de sociaal ondernemers aan iedereen verkopen. Daarnaast hebben we ook nog een duurzame giftcard.”


Het meten van impact blijkt wel nog een uitdaging. “Vroeger was je gewoon goed bezig maar nu moet je het allemaal verklaren en staven. De bewustwording en beleving van een duurzame wereld is wel veel duidelijker geworden in de wereld, maar nog niet duidelijk genoeg.”


Het opzetten van bedrijven is een passie van Jolanda en iets waar ze goed in is. “Wellicht dat ik over een aantal jaar mijn bedrijven overdraag of verkoop, dat weet ik nog niet. Uiteindelijk verwacht ik een meer adviserende rol aan te nemen.”


Tip voor andere ondernemers

Begin! Let niet alleen op het realiseren van een mooie website, maar ga vooral doen en laat jezelf zien. De rest volgt vanzelf.


bottom of page