Bijna 3 maanden zijn we nu bezig met Firma Twist. Time flies. Maanden waarin we heel veel koffie gedronken hebben en ons verhaal tegen veel mooie mensen aan hebben mogen houden (gezegend met zo’n fijn netwerk!). Met als resultaat zeer waardevolle feedback én vragen.
De vraag die we de afgelopen maanden het meest gehoord hebben is “Maar wat zijn jullie nu eigenlijk? Zijn jullie een communicatiebureau? Of een maatschappelijke projectorganisatie? of…”
Eh ja beide. Het ligt er aan wat de vraag is waarmee je bij ons komt. En die vraag kan heel specifiek zijn (“ik wil een strategisch communicatieplan”) maar ook heel breed (“ik wil binnen nu en 5 jaar een issue op de kaart gezet hebben. Hier moet een activiteitenplan voor ontwikkeld worden en partijen bij gezocht worden waarmee we een Alliantie kunnen vormen”).
We doen veel verschillende dingen. We denken breed en doen breed. We zijn een netwerkorganisatie. Bij elk project brengen we de juiste mensen en partijen samen en bundelen we de krachten. Wij bepalen de overkoepelende strategie en aanpak, houden de regie en bewaken de voortgang. Of zoals iemand tegen ons zei: “Jullie halen het balletje uit het putje en zorgen ervoor dat het gaat en blijft rollen”.
Ok. Helder. Dan volgt vaak de vraag: "Maar wie is nu eigenlijk jullie doelgroep? Jullie werken voor zowel kleine als grote organisaties, voor zowel profit als non-profit organisaties. Dat is toch veel te breed? Wel slim om hierin te kiezen…?”
Misschien, komt tijd komt raad. Vooralsnog houden we vast aan ons ideaal: mensen helpen hun ideaal tot werkelijkheid te maken. En daar zitten voor ons geen grenzen aan.
Mensen willen je graag in een hokje plaatsen. Dit is soms ook nodig om het verhaal te kunnen duiden, goed in te kunnen schatten of je samen zou kunnen werken of om Firma Twist intern door te kunnen ‘verkopen’. Maar de vraag is of het altijd kan.
Deze week kwam het - voorlopig - verlossende antwoord. We zaten met Theo (verhaal nog niet bij hem gecheckt dus houden het nog even enkel op zijn voornaam). Hij gaf aan “Jullie zijn slashers. Communicatiestrategen/creatieve denkers/projectmanagers/... " Dat voelt goed. En laat het ook nog eens heel goed bij onze huisstijl passen :-) //.
Wordt vervolgd.