top of page

"Ons ideaal? Dat niemand op de wereld het koud heeft"


In Enschede overleed een dakloze man door onderkoeling, pal voor een opvang van het Leger des Heils. Omdat hij tussen wal en schip viel mocht hij er niet in. ‘Ze konden hem wel een bakje soep geven, maar meer konden ze niet doen.’

Deze man was een vriend van de vader van Bas Timmer, een van de oprichters van Sheltersuit.

Dit inspireerde Bas, die op dat moment zijn eigen kledinglijn had, om hier iets op te verzinnen: de Sheltersuit. Een slaapzak en jas in één. Sheltersuit werkt samen met onder andere Unicef om zoveel mogelijk mensen die buiten slapen te voorzien van warmte. Youp is mede eigenaar van Sheltersuit en deelt hun verhaal.


// VERZAMELEN In Nederland alleen al zijn ongeveer 30 duizend daklozen, dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2008. ‘Het is toch bizar dat er in Nederland mensen doodgaan omdat ze geen huis hebben? dachten wij. Met onze design achtergrond konden we deze jas maken, maar toen moest het van design naar werkelijkheid. In 2014, toen de vluchtelingen crisis begon, belde een AZC ons om te vertellen dat er daar mensen woonden die zich vervelen en graag iets buiten de vier muren van het AZC wilden doen, dus nu worden de jassen gemaakt door voormalig vluchtelingen die in hun eigen land jarenlang confectie hebben gemaakt. Daarna gaf de gemeente ons een atelier op een oude vliegbasis, dat is er toevallig bijgekomen. Stoffen kregen we door verschillende merken te bellen, die konden zo hun overgebleven stoffen bij ons kwijt.’


// VERBINDEN ‘We werken heel veel samen met kerkelijke instanties, die de Sheltersuits uitdelen, en met opvanginstanties. Dan gaan de Sheltersuits vooral naar de ‘zorgmijders’. Zo zorgen we er in ieder geval voor dat als daklozen niet in de opvang willen slapen, ze warm zijn. We werken ook veel met vluchtelingenkampen, en Unicef, waar we dus ook kinderpakken geven. We maken de pakken in 8 maten, er is dus ook een maat met een trappelzak. Dat is super confronterend, die kinderen zijn getekend voor het leven, maar het is nodig.'


// VERTELLEN ‘We zijn erg actief op social media, en iedere winter doen we een grote campagne om donaties te werven. We vragen BN’ers om op de foto te gaan met een Sheltersuit of slaapzak en een post te maken met de hashtag ‘PakEmAan’. 14 maart organiseren we onze ‘Sleep Out’ om aandacht te vragen voor dakloosheid. We gaan dan in Enschede met 500 mensen buiten slapen. Elke slaper zoekt sponsoren om zo geld in te zamelen voor Sheltersuit. Als je 300 euro aan sponsoren hebt gevonden, heb je één Sheltersuit. Op de nacht zelf komen ex daklozen hun verhaal vertellen, en slapen BN'ers ook mee. Zo maken we het probleem van dakloosheid heel tastbaar, en het streefdoel heel duidelijk. We vertellen wel altijd dat de Sheltersuit maar een noodmiddel is voor een veel groter probleem, het liefst zouden wij niet bestaan.’


// VOORUITGANG 'Over vijf jaar zien we ons in Nederland meer ateliers openen, en willen we meer landen in Europa gaan bedienen. Ons doel is de hele wereld warm houden. Sinds kort zijn we ook actief in New York. We merken dat er in heel veel steden economische daklozen zijn, bijvoorbeeld omdat mensen in scheiding liggen en de huizenmarkt heel erg op slot zit. Daarnaast is ons doel mensen van deze problematiek bewust te maken. Natuurlijk weten we dat de Sheltersuit geen oplossing is voor het probleem, en daar willen we in de toekomst ook iets aan gaan doen, maar dat staat echt nog in de kinderschoenen. Beleid veranderen duurt lang, en iedereen verdient warmte, dus voor nu focussen we ons nog op de Sheltersuits zelf.’


14 maart organiseert Sheltersuit een SleepOut, en daar hebben ze nog buitenslapers voor nodig! Kijk op www.sheltersuit.nl/sleepout voor meer informatie.


www.sheltersuit.nl



bottom of page