top of page

We heffen onszelf op.

Nee, ik heb het niet over Firma Twist. Want zolang er nog zoveel maatschappelijke idealen te realiseren zijn, hebben wij een heleboel prachtig werk te doen.






Maar wat bedoel je dan?

In de strategische sessies en gesprekken die wij hebben met onze opdrachtgevers stellen wij vrijwel altijd de vraag: wanneer ben je geslaagd? Dan volgt er vaak een opsomming van allemaal prachtige ambities en doelen die gehaald moeten worden. “Wij zijn geslaagd als we een succesvolle alliantie hebben ontwikkeld.” Of “Als onze doelgroep ons goed weet te vinden.” “Als ons hele team achter onze missie staat”, et cetera.


En dat zijn prima ambities en belangrijke doelen om na te streven.

Maar wij gaan een stap verder. Je bent geslaagd in je missie als je jezelf kunt opheffen. Wait, what? Opheffen? Maar we doen heel belangrijk werk! En mijn baan dan! Mijn collega’s! Nu wordt het toch wel even spannend. Als we vervolgens uitleggen hoe wij daar naar kijken, maakt spanning plaats voor opluchting.


Het zit namelijk zo

Als je een maatschappelijk ideaal hebt, waar je beweging op wilt realiseren als organisatie, dan is dát je missie. Dus wanneer ben je geslaagd? Als het probleem is opgelost. Als het ideaal werkelijkheid is geworden. Daartoe ben je op aarde. Niet om er simpelweg te zijn. Dat idee is vaak even wennen. Maar als je goed kijkt naar de kern, naar de reden van je bestaan, dan kun je niet anders dan deze conclusie trekken. En dus dit als je missie beschouwen. Je mag het trouwens ook je BHAG noemen, als je dat fijner vindt. En geen zorgen: in de meeste gevallen is er nog een hele lange weg te gaan in het realiseren van de missie, hoef je dus nog lang niet voor je baan te vrezen en is dit een prachtige stip op de horizon om aan te gaan bouwen.


En dan?

Nu heb je de kern te pakken. Je bestaansrecht. Het kan zijn dat het vraagstuk nog verder onderzocht en ontwikkeld moet worden, dat de urgentie nog onvoldoende duidelijk is. Voor wie is deze missie belangrijk, waar doet het pijn? Hoe groot is het probleem eigenlijk? Met de antwoorden op deze vragen leggen we de basis voor een veranderstrategie om het ideaal te realiseren of de weg ernaartoe te versnellen. Hierin nemen we mee hoe je de impact kunt meten en in kaart kunt brengen (ook conform de ESG richtlijnen).


Samen kom je verder

Vervolgens brengen we het stakeholderveld in kaart. Want een ideaal realiseren kan niet zonder samen te werken. En dat klinkt makkelijker dan het is. Welke partijen zijn (ook) actief op dit vraagstuk? Kun je samenwerken en wat is daarvoor nodig? Is er sprake van weerstand of oneigenlijke concurrentie? Welke impact kan je realiseren door samen op te trekken en bijvoorbeeld een gezamenlijk statement te maken richting overheid of beleidsbepalers?


Mensen raken

Nu we dit weten en in kaart hebben gebracht, is het tijd om harten te raken. Want als je iets wilt veranderen, zul je mensen mee moeten nemen in je verhaal. Ze deelgenoot maken van je missie en je ambities.

  • Welke boodschap richt je op welke stakeholder?

  • Welke communicatie wordt nu al ingezet met welk resultaat?

  • Hoe ziet een effectieve communicatiestrategie er uit?

Met ons creatieve team werken we dit uit in aansprekende campagnes, video's, podcasts, verhalen, interviews... we vertellen het verhaal op de juiste manier aan de juiste mensen.


Hoe dit werkt voor commerciële bedrijven

Het ophef-principe is natuurlijk niet van toepassing op commerciële organisaties, van wie maatschappelijke verandering niet hun core business is, zoals bij stichtingen en fondsen meestal wel het geval is. Desondanks is het voor commerciële bedrijven minstens net zo belangrijk om de vraag: ‘wanneer ben je geslaagd?’ te beantwoorden en te verankeren in de strategie. Daarbij moet natuurlijk gekeken worden naar de commerciële doelen (dat geintje kennen we inmiddels wel), maar vooral naar de maatschappelijke ambities. Je kunt hierbij gebruik maken van de drie ESG-indicatoren, Environmental Social Governance (milieu, sociaal beleid en bestuur). Of je neemt de SDG’s als leidraad.



ESG's als indicator voor maatschappelijke ambities | Firma Twist


Zo maken wij van idealen werkelijkheid.

Rest ons nog één vraag: wanneer ben jij klaar om jezelf op te heffen?

 

Over de auteur Madelon Engelen werkt graag aan mooie maatschappelijke missies en is een kei in het ontrafelen van vraagstukken en organisaties. Ze vertaalt dit vervolgens naar innovatieve en impactvolle strategieën, communicatie en campagnes. Als oprichter van Firma Twist zet ze dagelijks alle kennis die ze de afgelopen jaren heeft opgebouwd bij stichtingen, reclamebureaus en commerciële bedrijven in om maatschappelijke idealen te realiseren.

bottom of page