top of page

IDEAAL // Het creëren van arbeidsplaatsen voor jonge mensen met afstand tot arbeidsmarkt

Edwin Teljeur is oprichter en directeur van social enterprise MEO, wat staat voor Media en Ondersteuning. Bij MEO werken zo’n 50 mensen in een leerbedrijf, waar ze onder professionele begeleiding werkervaring op kunnen doen met klantenservice en communicatie werkzaamheden, zoals drukwerk, webdesign en online marketing. Ongeveer de helft van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en binnen twee jaar stromen de meeste van hen door naar een andere werkgever, waar ze verder kunnen met hun carrière. We interviewden Edwin Teljeur, oprichter en directeur van MEO, over zijn ideaal.


//VERZAMELEN “In 2012 ben ik een stichting begonnen, waarbij ik onder andere de communicatie voor onderwijsinstellingen, buurthuizen en patiëntenverenigingen verzorgde. Vaak huurde ik ZZP’ers in om me te helpen bij de werkzaamheden. Toen ik op een bepaald moment maar weinig energie had, stelde mijn partner voor om een vrijwilliger te gaan zoeken, ik had immers een stichting. Ik moest even aan het idee wennen, maar heb toch een oproep gedaan. Zo ontmoette ik iemand die mij graag wilde helpen. Op één voorwaarde: hij wilde jongeren met een aandoening betrekken bij het arbeidsproces. Daardoor ben ik gestopt met het inhuren van ZZP’ers en ben jongeren gaan aannemen die normaal gesproken niet aan een baan konden komen. Zo is MEO ontstaan. Onze werknemers zijn zelf al heel ver gekomen, maar missen een kans. Wij geven die kans door ze één tot twee jaar te begeleiden en daarna door te laten stromen naar een andere werkgever in een zelfstandige functie.”


“Ik ontmoette iemand die mij op één voorwaarde met mijn bedrijf wou helpen: jongeren met een aandoening betrekken bij het arbeidsproces.”

//VERBINDEN “Bij MEO werken betekent dat je voor veel opdrachtgevers werkt. Samenwerken is dus erg belangrijk bij ons. We werken binnen een groot netwerk van organisaties met een sociaal profiel. We werken voor opdrachtgevers als Dopper, Ieder(in) en veel non profit organisaties. Samen kijken we hoe we organisaties sterker kunnen maken. Het uitgangspunt bij MEO is dat iedere werknemer zelfstandig functioneert. Soms wordt er wel eens een jobcoach bij gehaald, maar meestal is dat niet nodig. Onze werknemers werken allemaal goed met elkaar samen en zetten daardoor stappen.”


“Onze werknemers zijn zelf al heel ver gekomen, maar missen een kans. Wij bieden die kans.”



//VERTELLEN “We vertellen ons verhaal vooral op een zakelijke manier aan de buitenwereld. Dat is een hele bewuste keuze: wij zijn een ‘gewoon’ bedrijf en willen ook graag zo gezien worden. We hebben het niet vaak over het sociale aspect van MEO, sommige klanten weten dit niet eens. En dat is mooi, want wij leveren dezelfde kwaliteit als andere bedrijven. Nee, zelfs betere kwaliteit durf ik wel te zeggen.”


“Sommige klanten weten niets over het sociale aspect van MEO. Dat laat zien dat de kwaliteit die onze mensen bieden minimaal net zo hoog is als ieder ander bedrijf.”

//VOORUITGANG “Op dit moment hebben we vooral veel middelgrote organisaties in ons klantenbestand, zoals een afvalverwerker en bepaalde onderdelen van gemeenten. Het is mijn droom om ook te gaan werken voor grotere organisaties, zoals het ministerie. Om dat voor elkaar te krijgen zullen we eerst verder moeten groeien, in ons netwerk en in de kwaliteit die we bieden. Onze organisatie zoals nu opgezet kan niet veel meer groeien. Als we veel groter zouden worden werkt ons opleidingssysteem niet meer, maar ik kan me voorstellen dat we dan in verschillende takken zouden opsplitsen, bijvoorbeeld per specialisme.”


"Mijn tip voor andere ondernemers is om in te zetten op sociaal ondernemen. Je ziet met toenemende mate dat consumenten, overheden en bedrijven een verschil willen maken maken door hun inkoopkracht socialer en duurzamer in te zetten. Dat biedt kansen en zelfs voorsprong voor ondernemers die het duurzame en sociale als doelstelling hebben. Daarbij komt dat het gewoon leuker is, je collega's blijer zijn en je eind van de dag de wereld weer een stukje mooier hebt gemaakt. Wat mij betreft meer dan voldoende reden voor elke ondernemer om sociaal en duurzaam belang onderdeel van de strategie te maken."




bottom of page